U bent hier

Door joost op di, 03/05/2011 - 15:30
Odrecht onder zeil

REISTRAJECT 1: VAN ENKHUIZEN VIA SONDERBORG NAAR AALBORG

Opnieuw hebben we besloten om een reis naar Scandinavie te maken. Dit jaar kiezen we er voor om in circa 8 weken heen en terug naar de Limfjord te varen in Denemarken. Het wordt de 10e maal dat we een vakantie met de boot in Denemarken doorbrengen. Het schip wordt gefoerageerd met eten en drinken zodat we onderweg niet al te vaak met zware boodschappentassen hoeven te sjouwen. Natuurlijk worden alle vers produkten ter plekke gekocht. We schepen ons in op Zondag 2 juli 2006 en houden ons gebruikeljke vertrek etentje in de Mastenbar. Op Maandag varen we in de ochtend weg daarbij virtueel uitgezwaaid door Ingrid die het vertrek op de webcam van de jachthaven kan volgen.
Over het IJsselmeer naar de sluis van Kornwerderzand, een stukje wad en dan bij Harlingen weer naar binnen. Het gaat nu verder over de kanalen van Friesland. Het is een bloedhete dag en zelfs de koeien gaan te water. Er zijn veel zwemmers in de kanalen en zelfs de brug in Kiesterzijl wordt bezet door jeugdige zwemmers. De brugwachter (die de brug vanaf een afstand bedient) kan nu de brug niet voor ons openen wat ons de nodige wachttijd kost. De eerste nacht meren we af in Leeuwarden. De volgende dag varen we verder naar het Lauwersmeer. Het is mogelijk de warmste dag die we ooit op de Odrecht hebben doorgebracht. We gooien dan ook snel het anker uit bij Oostmahorn en springen in het water.

Dokkumer Ee

We willen zoals gewoonlijk over het Groningse wad naar Borkum. Maar wat blijkt: door het lage water lopen we al bij het eerste wantij (ondiepe plek waar je alleen rond hoogwater over kan) vast. Het kost 2 uur om los te komen. Terug naar het Lauwersmeer en de volgende dag via Zoutkamp en Groningen (14 bruggen in de stad in 1 1/2 uur gepasseerd) naar Delfzijl. Daar komen de moeder van Titia en Fred met ons eten aan de haven. Vervolgens varen we in 3 dagen langs alle duitse waddeneilanden om op zondagmiddag (9 juli) voor anker te gaan bij Neuwerk aan de monding van de Elbe. De volgende dag staan we om 6 uur op want we willen met stroom mee de Elbe opvaren naar Brunsbuttel. Daar begint het 100 kilometer lange Kieler Kanaal. Nog 2 dagen later komen we aan in Denemarken. Dit jaar voor de 10e maal. De eerste keer was in 1977 met onze vrienden van de Kaat Mossel en de Cumulus. Ook toen was de eerste aanloophaven Horup Hav net als nu. Het is er nog altijd even rustig en aangenaam toeven. We verheugen ons op de komende weken wanneer we weer vele mooie havens en ankerplaatsen zullen gaan opzoeken. We willen nu eigenlijk een dagje liggen in Sonderborg op het eiland Als. Dit is een gezellig plaatsje met een lange geschiedenis die teruggaat tot 1170. Oorspronkelijk was het alleen een fort dat een belangrijke rol speelde bij de verdediging van het hertogdom Sleeswijk (of zoals de Denen het noemden: Zuid Jutland). Later werd het een belangrijke havenplaats eerst voor haring en later voor graan. De Nederlanders waren er trouwe bezoekers. Helaas is de haven te vol en varen we maar door. Nadat we Sonderborg achter ons hebben gelaten varen we door de smalle en mooie Als Sund richting de Kleine Belt waar we een mooie ankerplaats vinden onder de kust van Jutland bij Kalvo. We besluiten de volgende dag naar Haderslev te varen. We zijn hier al een paar maal geweest. Vorig jaar troffen we er een nieuw restaurant aan (Gamle Apothek) dat er echt uitsprong. We willen dit jaar kijken of het er nog is en of de keuken nog even goed is. We varen de 11 km lange fjord in en komen aan in Haderslev. De stad dateert waarschijnlijk uit de 13e eeuw. Het was vele eeuwen lang onderdeel van het hertogdom Sleeswijk (en dus duits). Maar ook de Zweden hebben het gebied een tijd bezet. Vanuit Haderslev verspreidde hertog Christian omstreeks 1521 het lutherse geloof over Denemarken ("Wittenberg des Nordens"). Vanaf 1922 is Haderslev weer deens. Ons favoriete restaurant  (restaurant Gamle Apothek) is er gelukkig nog en we hebben er een uitstekend maal. Jammer dat de kaart nogal beperkt is en wij deze avond de enige bezoekers waren. Maar ieder die in Haderslev komt (en wie doet dat niet) kunnen we aanraden hier te gaan eten.

Haderslev
Restaurant Gamle Apothek

In een paar dagen varen we naar Aarhus. We lezen hoe warm het is in Nederland en we prijzen ons opnieuw gelukkig dat we op het water zitten. Want ook in Denemarken is het warm met temperaturen tussen de 24 en 29 graden. Aarhus is de 2e stad van Denemarken met 250.000 inwoners. Het is een uiterst levendige stad. We lopen er rond en bekijken de plaatselijke domkerk uit de 15e eeuw met de hoogste kerktoren van Denemarken. Het is op deze warme zomerdag vooral een stad van deense toeristen die door de stad slenteren en op de Aa-boulevard eten en drinken. De stad heeft ook een quartier latin. Heel gezellig met veel (imitatie franse) restaurants en ethnische winkeltjes. Wij eten er 's avonds buiten een uitstekende maaltijd in restaurant Philip. Een steeds terugkerend probleem is om voor ons grote schip een plaats in een jachthaven te vinden. Meestal lukt dat niet en dan gaan we voor anker. In Aarhus vinden we met moeite een plaats in de oude jacht-en vissershaven ten N. van de stad.

Aarhus

Van Aarhus maken we een grote ruk naar het Noorden. We varen door de Aarhus bocht en langs de kust van Djursland. Na een dagtocht van 11 uur komen we in de Mariager (Maria's akker) fjord in NO Jutland. Velen vinden dit de mooiste fjord van Denemarken (en wij vinden dat ook). Het is de langste fjord (ca 35 km), breed, zeer afwisselend qua landschap (heuvels, bossen, bloemenvelden) en met platen die bij laag water droogvallen en daarop veel vogels. Hij is bovendien ook rustig, zonder enige industrie en sporadische beroepsvaart. Het is eigenlijk heel Denemarken in een notendop. We gaan er ook maar weer eens zwemmen en nemen de vele kwallen in het water voor lief. Het zijn onschuldige kwallen (het deens voor kwal is brandmand) want ze prikken niet maar het is toch wel even wennen die glibberige beesten langs je lichaam voorbij te voelen zwemmen. We brengen 4 dagen door in deze fjord en natuurlijk gaan we er met het mooie weer ook barbecuen. We liggen in het stadje Mariager wat we kennen als een wat ingeslapen provinciestadje. Maar niet nu want het is overspoeld met (deense) toeristen; er is een imitatie Elvis Presley zanger en wij eten er een caraibisch buffet (veel deens en weinig caraibisch) in het plaatselijke hotel/restaurant Postkassen. Vervolgens varen we naar Aalborg aan het begin van de Limfjord waar we op Zondag 23 juli aankomen. Een bezoek aan deze fjord is het eigenlijke doel van deze reis en meer hierover in het volgende deel.