Gegevens

De Odrecht is een paviljoentjalk die in 1899 bij Scheepswerf " de Vooruitgang" van D. en Joh. Boot op Gouwsluis nabij Alphen aan de Rijn is gebouwd. Het schip heeft in zijn geschiedenis 2 ingrijpende restauraties ondergaan. In 1954-1956 werd het toenmalige schip dat een bestaan als woonboot had zonder masten en tuigage door de firma Akerboom in Oegstgeest volledig gerestaureerd waarbij zoveel mogelijk de karakteristieke kenmerken van een tjalk werden aangehouden. In eerste instantie zonder mast en tuigage.

Odrecht Leidschendam 1959

Odrecht in de sluis te Leidschendam in 1959 (nog zonder masten en zwaarden)

Maar na enkele jaren besloot de eigenaar (Mr. J.J. Oyevaar, de vader van de huidige eigenaar) het schip uit te rusten met een bezaan en een grote mast met 79 m2 zeil. 

De tweede restauratie vond plaats in 1995-1997 door Wim Mendelts van Scheepstimmerwerf het Berghout in Koudum en Scheepsbouw Zwartsluis onder toezicht van de huidige eigenaren Joost en Titia Oyevaar. Het schip werd in een periode van 18 maanden tot op het casco gesloopt, gestraald en daarna weer geheel ingetimmerd. Alle leidingen werden vernieuwd. Er kwam een vuilwatertank waar alle afvoeren van het schip op werden aangesloten. De ankerlier en de zwaardlieren werden voorzien van electromotoren. De zware helmstok bleef gehandhaafd maar werd voorzien van een hydraulische bediening. De electrische installatie werd geheel vernieuwd en het schip beschikt nu over een 24 Volt en een 220 Volt boordnet. Een klein aggregaat laadt de accu's op en levert tevens 220 volt. Een autopilot met electrisch kompas regelt de hydraulische stuurinrichting. Voor een betere wendbaarheid is er een boegschroef (Kalkman type Beta super silent 12 pk) aangebracht. De oude bruinen katoenen zeilen werden vervangen door witte zeilen van 9,5 ounce Radial white dacron. De 20 jaar oude Ford diesel werd in 1998 volledig gereviseerd en in 2003 werd de keerkoppeling vernieuwd. Eveneens in 2003 werden de bijna 50 jaar oude zwaarden vervangen door 2 nieuwe eikenhouten zwaarden. Hiermee kon de in 1995 begonnen renovatieperiode worden afgesloten.  Maar het onderhoud gaat door. In 2015 is een nieuw eikenhouten roerblad vervaardigd door scheepstimmerwerf 't Berghout in Koudum.

 

Odrecht restauratieOdrecht restauratie

Foto's: archief 't Berghout

De inrichting van de Odrecht is comfortabel en toegerust op lange vaartochten. Er is een mastercabin met 2 bedden en een wastafel en er is een hut met 2x2 stapelbedden en een wastafel. De natte cel heeft een douche (warm en koud water), een w.c. en een wastafel. Warm water wordt geleverd door een (electrische) boiler die oplaadt d.m.v. walstroom of verwarmd wordt door het koelwater van de motor. De kombuis is voorzien van een 3 pits gastoestel, een electrische oven (220 Volt) en een koelkast (220 Volt en gas). De roef die met zijn grote ramen een goed uitzicht biedt heeft een eettafel met 2 banken voor 6 tot 8 personen. Hier bevindt zich ook de kaartentafel en de navigatie hoek. Tenslotte is er een paviljoen in het achterschip met een bed en een wastafel. Het schip wordt verwarmd door luchtverwarming geleverd door een Trumatic  verwarming. Voor de verbinding met de wal is er een rubber dinghy (4 personen) met een Yamaha buitenboordmotor van 4PK.

De navigatieapparatuur bestaat uit o.m.een Navtex Nav-4 ontvanger, een Furuno GP-32 GPS ontvanger, een Valsat FX 312 GPS ontvanger, een Vetus DS II dieptemeter, een Sailor RT 4801 A 1 DSC marifoon; een antieke Sailor RT 144 marifoon dient als verfraaing. Er is een koppeling aanwezig naar de GPS om aan te sluiten op een computer met een electronisch kaartenprogramma (bv. Tsunamis of Stentec).  Middels Wifi en Iphone is er e-mail en internet verbinding. Alhoewel het schip niet is voorzien van radar kan ook 's nachts worden gevaren mede dankzij een Nightvision nachtkijker en een zoeklicht. Ook zijn er de nodige veiligheidsvoorzieningen zoals brandblussers, een branddeken in de kombuis, een gasbun en vuurpijlen.

Het schip is ingeschreven in het Register Varend Erfgoed Nederland.

Odrecht varend erfgoed re.jpg

 

 

De vaste ligplaats voor de zomer was tot de zomer 2015 de Compagnieshaven in Enkhuizen. Thans ligt het schip bij scheepstimmerwerf 't Berghout in Koudum.

 

Odrecht